Friday, September 5, 2008

Perpindahan blog

Assalamulaikum w.b.t.

Para pengunjung yang budiman,atas sebab-sebab tertentu,ana telah berpindah blog ke alamat:
Selamat berkunjung ke blog baru.....

Tuesday, August 5, 2008

Kembara Andalusia 1

Ahad,22 Jun 2008

Hari terakhir di Fes,Maghribi.Puas sudah berjaulah di sini walau dalam tempoh yang singkat. Sengal-sengal badan baru dirasai.Tubuh terasa segar dek tidur yang cukup semalam. Pengembaraan harus diteruskan.Handluggage dan beg sandang disiaga.Pada jam 9.45 pagi,iaitu selepas hotel check-out, ana disertai Auntie Maziah dan Auntie Zahrah menaiki teksi merah menuju ke stesen kereta api diikuti dengan Antie Aisyah iaitu ibu kepada seorang sahabat,Shahirah, dan sahabat yang lain.6 keping tiket ke Tonjah ditempah.Ana,Shahirah,Kak Ayu,Auntie Maziah,Auntie Aisyah dan Auntie Zahrah akan meneruskan pengembaraan ke negara Sepanyol yang terletak di seberang utara Maghribi iaitu Sepanyol.Sahabat ana Aisyah,Zahirah,Hanisah dan Syazwani pulang ke wilayah asal.Sedih pula berpisah dengan mereka.Seminggu lagi kita bertemu ya.

Perjanan T Perjalanan keTonjah mengambil masa selama 5 jam.Bertolak dari Fes pada pukul 10.50 pagi.Tiket mencatat ada transit di Sidi Qasim.Kami berenam menduduki sebuah gerabak.Alhamdulillah,selesa. Mengimbau memori di Fes.Menikmati pemandangan bandar Fes dari atas bukit,melawat Burj Syimal,membeli belah sakan di Bab Boujlod,menghirup udara malam di Bandar Fes,semuanya menjadi kenangan yang sangat indah.Sejurus,mata terlelap walaupun tidak nyenyak kerana sebentar lagi kami akan tiba di Sidi Qassim.

Keretapi menuju ke Tonjah sudah menanti sejurus kami tiba di Sidi Qassim.Sepantas mungkin,segala beg diheret pindah ke gerabak keretapi itu.Seperti biasa,tenaga amat diperlukan ketika kerja angkut mengangkut beg.Ana,Shahirah dan Kak Ayu mesti bertindak sebagai heroin.Kami mesti menolong auntie-auntie mengheret handluggage mereka.Wah,sangat mencabar pengembaraan ini memandangkan kami semua kaum hawa.Apa sangatlah kudrat yang ada.Namun,semangat pengembaraan telah menjana tenaga kami.Alhamdulillah,dapat gerabak yang berhawa dingin.

Tempoh perjalanan memakan masa 3 jam.Tiba di Tonjah tepat jam 3.45 petang.Kami bergegas ke bangunan stesen keretapi mencari surau untuk bersolat jama’ taqdim zohor-asar.Alhamdulillah,terasa segar wajah bila terkena air.Hilang rasa kantuk dan lesu. Tidak sampai sejam,kami terus mencari teksi untuk ke pelabuhan feri.Maka,bermulalah cerita pengembaraan kami ke Sepanyol.Tidak diizinkan oleh Allah taala untuk mudah segala urusan.Kami reda.Di pintu gerbang masuk ke pelabuhan.Teksi kami ditahan.Ditanya oleh polis datang itu dan ini.Ya,adat pelancong.Kami menjawab segala soalan setenang mungkin(dah tahu perangai kebanyakan polis di sini yang suka berlagak.Kata budak muda sekarang,bajet best.Langsung tiada senyuman)Segala passport diceknya.Alhamdulillah.lepas.

Tiba Masa untuk mencari tiket feri termurah.Kak Ayu dan Shahirah tukang cari tiket.Ana menemani auntie-auntie.Setelah keluar masuk dari semua pondok agensi tiket ,tiket termurah yang ada bernilai Dirham 345 seorang.Wow!Kata penjual tiket,harga tiket semasa musim saif memang mahal.Sangat diterima akal kerana musim saif adalah musim pelancong.Tanpa berbicara banyak,kami membayar harga tiket.Tiket ke Sepanyol kini di genggaman!

Masal Masalah tidak berhenti di situ.Tiba di imigresen,ana,Shahira dan Kak Ayu menghadapi masalah passport.Visa kami telah tamat tempoh.Tapi kami punyai kad pengenalan negara Maghribi.Pegawai wanita yang menjaga imegresen meminta kami turun ke tingkat bawah berjumpa pois untuk mendapatkan cop.Berlari kami menuju ke tingkat bawah.Rasa risau menyesak dada.Mujur ada senyuman ramah dari pegawai polis berkenaan.Berbicara fushah pula.Ibarat seorang bapa,beliau melayan kami.Alhamdulillah,urusan dipermudahkan.Moga Allah merahmati kamu pak polisi!

Usai me Usai melepasi pemeriksaan kastam,kami menuju ke feri.Hampir sejam beratur.Terasa asing kerana sekeliling kami semuanya orang bukan islam.Semuannya tidak berhijab.Tidak bimbang malah bangga kerana kami sahaja berhijab termasuk seorang dua rakyat Maghribi.Kami tidak dipandang sinis pun.Malah,mereka menghadiahi kami dengan senyuman mesra. senyuman.

“D an di " Diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang yang mengetahui."

Surah Surah Ar-Rum(makkiyah):ayat 22

K Kami menaiki fast ferry.Hanya mengambil masa setengah jam berbanding feri biasa,2 jam. Berbondong-bondong manusia di dalam feri.Alhamdulillah,dapat duduk dengan selesa akhirnya.Penghawa dingin sedikit sebanyak melegakan wajah yang hangat.Sempat juga bergambar berlatarkan lautan biru sebelum feri berlepas.Segar sungguh bayu laut. Enjin feri berderu untuk mula berlepas.Kepala jadi pening.Tekak juga mual.Wah,lama tak naik kenderaan laut rupanya.Duduk diam sahaja dalam feri.Pening lihat orang lalu lalang.Melayan bayi mat salleh di sebelah,lagi menyeronokkan.

Berbo Menjejakkan kaki di Algeciras,Sepanyol tepat jam 8.30 malam,a.k.a 7.30 malam waktu Maghribi Maghribi. Hari masih cerah.Sekali lagi menghadapi kastam.Mudah dan ramah pegawainya.

Enjin feri b Bas ke Bandar Algeciras telah menunggu kami.Nyaris-nyaris ditinggalkan kerana kami orang terakh melalui pemeriksaan kastam.

Wa kt Perjalanan kurang sejam ke pusat bandar menghidangkan pemandangan senja yang cukup indah.Kincir angin kelihatan berderet-deret di atas bukit nan hijau.Flash kamera para pelancong di dalam bas tidak henti-henti merakam lukisan alam yang cukup memukau.Subhanallah.

Menjejak k Kami diberhentikan di tempat yang tak pasti.Hasrat bertolak ke Sevilla pada malam ini terpaksa dibatalkan kerana kehabisan tiket.Kami merangka plan B,iaitu tidur semalaman di hotel dan terus ke Granada keesokannya.Zainab dan anak kecilnya yang menetap di Sevilla turut menyertai kami(Mereka berasal dari Maghribi).Dengan bantuan Zainab yang fasih berbahasa Sepanyol,kerja mencari hotel menjadi mudah.Alhamdulillah,hikmah bertemu dengan Zainab.Kami memilih Hotel Marrakesh(Marrakesh adalah nama salah satu negeri dalam Maghribi).Pekerjanya juga seorang Maghribi.Sangat senang berurusan kerana beliau berbahasa A Arab.

Kos sekepala lebih kurang 17 Euro semalam.Boleh tahan.Alhamdulillah selesa.3 orang auntie ditempatkan satu bilik.Ana,Kak Ayu,Shahira,Zainab serta anaknya sebilik.Kasihan anak Zainab,tidur sejak tadi.Kelihatan sangat penat.Tubuh ana juga menagih rehat.Setelah membersihkan diri,letak sahaja kepala di atas bantal,sudah tidak ingat apa-apa.Esok pasti menjanjikan pengalaman yang kian menarik lagi mencabar.Bersambung……

Kami dihen

Akhirnya,k

“Maka ap Apakah mereka tidak berjalan di muka bumi,lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar?Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta,tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada”

Surah Al-Hajj(Madaniyah):ayat 46

Bas ke Ba

Perjalanan

Pemandangan sebahagian Bandar Fes dari atas bukit

Bab Boujlod..tempat kami bershopping

Masjid Qurrawiyyin..masjid yang terkenal di Fes

Selamat tinggal Fes...pengembaraan diteruskan ke Tonjah

Pelabuhan feri di Tonjah

Lautan Atlantik kami redah..

Hola Espana!Tiba di pelabuhan feri di Algeciras,Sepanyol

Senja melabuhkan tirainya...Pengembaraan hari esok pasti kian mencabar...

Thursday, July 17, 2008

Perpisahan yang sementara

Bismillahirrahmnirrahim.

Berakhir sudah majlis konvokesyen petang tadi. Cuma meraikan.Bukan diraikan.Kalau tiada aral,ana pula menjadi yang diraikan tahun 2009 nanti.Insyaallah.
Penat sungguh menjayakan majlis yang penuh gilang gemilang ini.Tapi penat seolah-olah dibawa pergi oleh pujian dari pelbagai pihak.Tahniah diucapkan kepada semua AJK pelaksana yang sangat bertungkus-lumus.Syabas kerana masih berdiri teguh walaupun mendapat kritikan.Pesan ana,pandanglah kritikan itu secara positif,walaupun kritikan itu mempunyai kekuatan yang mampu meruntuhkan semangat kita.
Cemburu melihat para senior memakai jubah konvokesyen dan bergambar sana-sini.Memang terpancar seri luar biasa dari air muka mereka.Dalam diam,hati sendiri dipujuk,"tahun hadapan saja lagi,belajarlah dengan sungguh-sungguh.Yang penting,ikhlas kerana Allah taala."
Tamatnya program ini bermakna hari perpisahan semakin hampir.Tahun ini mencipta sejarah tahun paling ramai pelajar Malaysia di Maghribi bercuti dan pulang ke tanah air.19 Julai 2008 bersamaan lusa,ana,Kak Ti dan Nisah akan ditinggalkan oleh Kak Fie,Kak De dan Zahirah.Mereka akan pulang ke Malaysia.Syahirah pula telah ke United Kingdom 2 hari lepas.(mendapat panggilannya 5 minit sebelum muktamar sesi petang bermula,tak sangka pula mengalirkan air mata.:))
Walaupun perpisahan ini hanya bersifat tiga bulan,tetap berasa sedih.Mana tidaknya,hubungan sudah seperti adik beradik.Saling suka mengusik,bergaduh manja dan buat-buat merajuk.Ya,riuh rendah rumah dengan suara-suara kami.Sepanjang 3 bulan 4 orang ini tiada di rumah mesti rasa sunyi.Kami bertiga sudahlah pendiam(kononnya).Para akhowat di bumi Maghribi hanya tinggal 14 orang.Mesti tiada sangat program persatuan berlangsung.Aduh,ana bukan boleh sunyi-sunyi.Mesti rasa sedih.
Hanya tinggal sehari untuk bersama Kak Fie,Kak De dan Zahirah,housemates yang amat disayangi.Itupun esok mereka sibuk.Ana berasa senang untuk menghantar mereka ke lapangan terbang walaupun berat hati juga.3 bulan memang sangat sekejap.Semoga tiada halangan untuk kita berjumpa lagi selepas jangka masa ini.Segala tingkah laku yang kurang menyenangkan selama ini harap dimaafkan.Halalkan juga segalanya.
Ana merasai kemanisan ukhuwah.Juga merasai pahitnya perpisahan.Harap sangat dapat jumpa lagi,dengan izin Allah.Entah mampu entah tidak kami menguruskan hal-hal berkaitan rumah ini dengan keadaan bertiga.Doakan kami dipermudahkan.
Kepada yang pulang ke Malaysia,curahkan bakti anda kepada anak bangsa.Sementara kami akan meneruskan perjuangan di bumi Maghribi ini.
Ingin mencoret lebih panjang,tapi rasa sungguh mengantuk.
Wallahu a3lam......

Sunday, July 6, 2008

Nantikan...Pengalaman di Andalusia

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah...masih merasai nikmat Allah Taala yang tak pernah putus.
Marhaban ya saif,rihuka tahmilu alf sa'adah ilayya!
Saif bermakna musim cuti bagi para mahasiswa di Bumi Maghribi.Juga mahasiswa di Timur Tengah dan Eropah.Nama saja cuti,pelbagai aktiviti menarik timbul dalam fikiran.Aktiviti yang bakal dilaksanakan ana rancang dengan rapi.Ya,semestinya aktiviti yang paling digemari atau kata lainnya hobi sedari kecil,iaitu melancong.Seronok!
Minggu kedua selepas bermulanya cuti ana berpeluang menjejaki Bumi Andalusia.Subhanallah,kegembiraan yang tak terucap dengan kata-kata.Allah memberi peluang yang sangat manis ini kepada ana.Alhamdulilllahi Rabbil 'Alamin........
Nantikan pengalaman ana sepanjang berada di Andalusia dalam entry akan datang..Ma'as Salamah...

Thursday, April 24, 2008

Ujian datang,sabarlah hati!

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Sangat bersyukur kerana masih diberi nafas kehidupan di muka bumi yang fana ini.Terasa kejam pula bila mengabaikan blog ini terlalu lama.Penyakit malas sering datang.Ubat mujarab ada,tapi susah nak ambil.Mungkin disebabkan oleh virus nafsu jahat.Musibah,musibah....

Sedang berada di zon tension.Alhamdulillah,dapat dikawal.Sekarang,fatrah imtihan,juga fatrah mihnah.Tatkala rancak berlangsungnya musim peperiksaan di universiti,ana dikhabarkan dengan berita keuzuran atuk kesayangan.Tanya emak,seriuskah atuk?Emak menjawab,agak serius.Sekarang hampir dua minggu di hospital.(rasa nak terembes pula air mata)

Berikut adalah dialog ana dengan emak melalui telefon:

Ana :Ma,atuk dan opah sihat?
Emak:Mmm..atuk di hospital sekarang.Dah nak masuk dua minggu.

Ana :Ha?
Emak:Atuk sakit darah tinggi.Terlantar saja di atas katil.Tak mampu sangat nak bercakap.
Lepas seminggu,baru ok sikit.Dia nak sangat balik rumah.Doktor buat check-up sekali
lagi.Masalah lain pula timbul.Pundi kencing atuk rosak.Terpaksa ditahan lagi.Doktor
pakar akan lakukan pembedahan sekiranya perlu.

Ana :(tahan sebak dan kawal suara)Opah mana?
Emak :Opah tinggal di rumah kita sekarang.Opah pun sakit-sakit.Biasalah,orang tua.Mestilah
sakit-sakit.Kita doakan saja mereka.Ma pun baru balik dari jenguk atuk.Esok nak pergi
tengok lagi.

Ana :(Diam.Air mata dah bertakung.Sangat sebak)
Emak :Ila?

Ana :Ya.Ma,musim periksa sekarang.Doakan Ila...(tukar topik)
Emak :Ya,sayang.Buat betul-betul ya nak.Abang pun tengah periksa.Doakan dia sekali.Ma
tak pernah lupa doakan Ila.

Ana :Ok.(Ma ni,buat ana makin sebak)
Emak :Jaga diri sayang..Assalamualaikum,bye.

Ana :Waalaikumsalam,bye.

Evoiz dimatikan.Termenung sebentar depan laptop.Perasaan berbaur.Macam-macam perkara tidak elok bermain di fikiran.Air mata sudah deras menuruni pipi.Nauzubillahi min zalik....
Ketika ini hanya teringat al-Khaliq.Kebetulan masih berada dalam wudhuk.Waktu dhuha masih ada.Lantas mengangkat takbir untuk melaksanakan solat sunat yang sangat dituntut itu.Sedari takbir diangkat,air mata tidak dapat ditahan lagi.Terasa lapang sedikit dapat mengadu pada al-Khaliq.Terasa bebanan perasaan ini hilang sedikit demi sedikit.Sujud sengaja dipanjangkan.Air mata asyik mengalir.Merayu pada-Nya supaya tabahkan atuk.Juga tabahkan kami sekeluarga.Supaya redha dengan ujian yang datang melanda.Supaya tidak dipesongkan hati kami dek cabaran dunia yang baru sedikit....

"Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap."(surah al-syarh:ayat 8)

Ana cuba lempar jauh-jauh rasa tak sedap hati ini.Teringat pesanan seorang ustaz ana sebelum berangkat ke Morocco,kita pergi belajar diluar negara,bererti kita kena redha terhadap semua perkara yang berlaku di kalangan ahli keluarga kita,saudara mara,sahabat serta semua yang kita kasihi di tanah air.Segalanya perlu diserah dalam jagaan Allah Taala disamping doa yang tak putus-putus.

Bermonolog juga di dalam hati,masih berbaki setahun di Morocco ini.Mudah-mudahan tak tersangkut dalam peperiksaan dan permudahkan segala urusan.Ingin ana katakan,bertahanlah atuk!Sayu hati ini bila emak menceritakan bahawa atuk sering bermimpi ana sejak akhir-akhir ini.Pernah atuk sendiri berkata kepada ana melalui corong telefon di malam raya aidilfitri yang lepas,"tahun depan kita raya sama-sama ya,dah tak lama cucu atuk kat sana,"ana sebak sahaja,tapi atuk dah menangis.(aduh,sebaklah pula.)Atuk sangat cergas dahulu.Sepanjang ana berada di Morocco,atuk sering jatuh sakit.Ya,atuk sudah semakin tua.Melalui foto yang dihantar oleh adik melalui photo sharing dalam Yahoo Messenger,jelas nampak perubahan.Wajah atuk semakin ditelan usia.

Namun,Allah lah yang menentukan segalanya.Kita hanya merancang.Semuanya kehendak-Nya.Semua miliknya.Kita tidak tahu ajal kita.Realitinya,jika tidak orang di sana pergi dahulu,orang di sini akan pergi dahulu.Uzakkiru nafsi ma'akum,ajal tidak mengira siapa,baik muda,sihat,tua,mahupun sakit.Apa yang penting adalah persediaan menuju kematian.Juga yakin bahawa setiap sesuatu adalah kepunyaan mutlak Ilahi.Berdoa dan bertawakkallah...

".....Katakanlah:Cukuplah Allah bagiku.Kepada-Nyalah bertawakkal orang-orang yang berserah diri."(surah al-zumar:ayat 38)

Sangat bimbang untuk mengetahui perkembangan atuk dari semasa ke semasa....doakanlah supaya atuk cepat sembuh.Semoga penyakit ini menjadi kafarah bagi dosa-dosanya.Syafahullahu syifan ajilan syifan la yughadiru ba'dahu saqaman(semoga Allah menyembuhkannya dengan secepatnya,dengan kesembuhan yang tiada sakit selepasnya)Amin...

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
(surah al-baqarah:ayat 286)

Tuesday, November 20, 2007

Fatrah Imtihan,fatrah yang mencemaskan?

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah,Allah masih memberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini...
Sahabat semua dah tanya,bila nak update blog?Ha,ni ana dah update.Maaf ya kepada pembaca setia,penyakit malas datang melanda lah...

Hmmm..Sekarang Universiti El-Khamis,Rabat berada dalam fatrah imtihan.Kebanyakan pensyarah mencari peluang membuat kelas tambahan untuk mengejar silibus.Pelajar pula sibuk mencari nota lengkap,ulangkaji,selesaikan urudh,dan macam-macam lagilah yang berkaitan dengan imtihan.Ha..termengah-mengah semua..

Sebut saja imtihan atau bahasa ibundanya peperiksaan.mesti terbayang di kepala kita sesuatu yang menggerunkan.Jarang sekali orang melompat riang apabila mendengar perkataan imtihan(ada ke?).Mesti rasa seram sejuk je bila dengar perkataan ini termasuklah ana.hehe..

Kenapa perlu imtihan?
Imtihan memang perlu untuk menguji tahap kefahaman kita tentang sesuatu pelajaran dan melihat keupayaan kita mengaplikasi ilmu yang dipelajari,dan supaya kita sentiasa ingat akan ilmu itu. Tapi,kenapa orang boleh lupa sesuatu pelajaran selepas habis imtihan?Sebab mereka mahu lulus imtihan semata-mata.Rugilah mereka.Belajar kerana bukan kerana imtihan,kerana ilmu!

Berbalik kepada topik asal.Betul ke fatrah imtihan fatrah yang mencemaskan?Tidak bagi semua orang.Contoh terdekat adalah adik ana sendiri.Bila imtihan tiba dia tak pernah merasa cemas.Lagaknya biasa saja.Siap boleh tidur cukup(dalam erti kata lain,terlebih tidur) dan meluangkan sedikit masa untuk menonton televisyen.Masa ulangkaji untuk peperiksaan keesokan harinya,hanya diperuntukkan kurang dua jam.Pelik juga ana.Cemburu pun ada.Tapi ana tahu rahsianya.Dia telah menumpukan sepenuh perhatian dalam kelas ketika guru mengajar.Dia faham sepenuhnya pelajaran melalui pertanyaan dan latihan.Kalau diberi kerja rumah,dia buat sesempurna yang mungkin,bukan sekadar melepaskan batuk ditangga.Apa yang perlu dihafal,dihafalnya dengan faham.Dan hasilnya,cemerlang!

Abang selalu nasihat,jangan study last minutes,nanti makan diri.Hehe..kadang-kadang,ana buat juga..(penyakit yang ana benci,tapi buat juga).Ingat pengalaman dulu2,last minutes punya pasal,dah tak cukup tidur.Last2 blank dalam dewan peperiksaan.Apa yang dihafal,tak ingat.Lepas peristiwa itu,ana tak buat dah.Takut blank lagi!

Sekarang,ana ambil kos dirasat islamiyyah di universiti di Morocco.Kos ini memang memerlukan kefahaman dan hafalan,lebih-lebih lagi,semua subjek dalam bahasa arab.Penguasaan Bahasa Arab yang masih tidak kukuh,memerlukan penghafalan gaya bahasa jika ingin menjawab dengan baik dalam imtihan.Tapi,apa yang lebih penting di sini,adalah kefahaman.Kadang-kadang ustaz faham dengan apa yang ingin kita sampaikan walaupun struktur ayat tunggang terbalik.Ana rasa,lebih baik kita faham dan buat ayat kita sendiri dari tak faham dan menghafal nota yang diberi ustaz.Tapi,kalau kita menghafal untuk menghasilkan jawapan yang baik dan kita faham,itu adalah yang paling baik.(Lagi bagus kalau kita belajar buat ayat sendiri dengan baik kan?)

Dapat disimpulkan di sini,fatrah imtihan bukanlah satu fatrah yang mencemaskan.Tapi kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapinya.Bersedialah dari awal,pasti kita tenang menghadapinya.Perbanyakkan solat sunat dan berdoa agar Allah permudahkan jalan kita,permudahkan kita menghadapi segala imtihan di dunia ini.Dan yakinlah,man jadda wa jadda.Selamat menghadapi imtihan.......

Jalan mujahadah ini banyak cabarannya..Tenanglah dalam menghadapinya...

Saturday, August 25, 2007

Rehlah Tautan Kasih HELWI

Bismillah...
Assalamualaikum w.b.t...Bersyukur kehadrat Ilahi kerana kita masih dapat mengecapi nikmat kehidupan.Alhamdulillah..

Jumaat baru-baru ni, HELWI telah menganjurkan satu program bersama akhowat iaitu rehlah di tepi pantai Mohamedia sambil berbarbeku.Memang seronok tak terkata...

Seawal pukul 8.00 pagi,kami bertolak dari rumah.Banyak jugalah bekalan yang dibawa.Sebelum sampai di tempat yang dijanjikan,ana tersesat.(macamanelah boleh tersesat....ehe...).Sebenarnya,tak tahu nama tempat.Dah sesat baru tahu.(ish3...).Nama tempat tu,Manish Manjush.Sedap juga namanya..:)
Dah sampai,ana dan Zahirah terus sewa payung besar.1 payung=15 dirham.Bolehlah tahan..Pagi ni,orang masih tak ramai.Mana boleh tahan tengok pantai yang cantik ni.Apa lagi,kami pun turunlah ke dalam laut tu.Best...Seperti yang dijangka,makcik-makcik lebih hebat dari Safiyyah...ehe....Kesian Safiyyah...kesejukan dia...Seronok betul tengok dia main air.Nanti cerita kat papa ye...
Lepas beberapa minit,kami naik.Buat ucapan sikit,bergambar,sarapan...kemudian turun lagi dalam laut...ehe...Ana suka tengok je...Sambil2 tu,rakam gelagat kawan2.Hai makcik2...memang kalah Safiyyah..Sebahagian lagi,bakar bbq.Ada ayam,ikan,dan kentang.Alhamdulillah,api senang hidup.Membakar,berbual,makan,bergaduh,main dengan Safiyyah,bergambar..macam2 gelagat ketika itu.Ana pula sibuk rakam aksi2 menarik..Memang menarik lah..Rasa manisnya ukhuwah ketika itu..:)
Menjelang tengahari semakin ramai orang datang.Pelik jugalah..Kenapalah tengahari baru nak datang.Tak ke panas?Apa-apa pun tabiat orang sini pun suka berjemur.Maka,berkuranglah iman orang-orang yang tak menahan imannya..(faham2 je lah).Bbq pun dah masak.Mari kita makan...Wah...seronoknya.Di Malaysia pun tak pernah begini..Lepas makan ada yang masuk air lagi...ehe...Merasalah air tu puas2..Tak lama lagi tak boleh dah nak seronok2 macam ni...hehehe..
Safiyyah betul-betul kepenatan sampai tertidur..dan makcik2 pun sama...
Kak Ana(mama Safiyyah)kelihatan gembira bersama kami.Yang terharunya,dia kata seronok dapat kenal kami,sedih nak tinggalkan kami.Tahun ni,Kak Ana nak balik Malaysia..Kami pun sedih juga nak berpisah..Setiap pertemuan kan pasti ada perpisahan...Sabar ya...(maaf ustz Adzam,kami ajar Kak Ana macam2..jgn marah...).
Pukul 1.30 tengahari kami berkemas untuk pulang.Ops,masing-masing dah terbakar...Mujur tak teruk...jangan risau ya semua...lepas ni tak perlu keluar rumah untuk menormalkan kulit anda.Tak keluar rumah?Rasanya banyak lagi program yang bakal menyusul..heheheh
Apa2 pun kami berasa sangat gembira sepanjang program yang begitu santai ini.Terasa hubungan sesama akhowat bertambah rapat dan teguh.Terima kasih kepada semua kerana dapat menjayakan program yang sememangnya berjaya ini.Jangan cemburu ya kakak2 di Malaysia....:))

candid!semuanya ceria.....

wah...lajunya bot tu...!

sibuknya kak Ana membakar ayam...